woensdag 4 mei 2011

Synagogesteegje in Bad Bentheim

Afgelopen zondag was ik met mijn dochter in Bad Bentheim.
Een gezellig toeristisch stadje.
We zagen per toeval dit kleine steegje. Via google heb ik onderstaande gegevens gevonden.

 Deze steeg is vernoemd naar de Synagoge die hier in een woonhuis was ondergebracht tot 1938.

Op 10 November 1938 is het huis mét Synagoge vernietigd!

 De steeg is uitgehouwen uit zandsteen met brede 'treden' waardoor ie begaanbaar was voor ruiters te paard welke rechtstreeks via deze steeg naar het slot reden.


Er staat hier een gedenkteken uit zandsteen waarop de vorm van een afgezaagde boom met een jonge loot is afgebeeld. Dit doet denken aan het lot van de Joodse gemeenschap en als teken van hoop.
Op deze foto staat de afbeelding iets duidelijker op. (via internet)

Omdat het vandaag 4 mei is, vond ik het toepasselijk om dit vandaag op mijn blog te zetten.

4 opmerkingen:

  1. Nog nooit van gehoord....mooi !! liefs Ria....xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo hebben en kennen we allemaal wel een gedenkplaats uit die vreselijke jaren die vandaag nog extra in onze herinnering zijn op 4 mei, dodenherdenking.


    Wij waren al meerdere keren bij het kasteel in Bad Bentheim maar dit straatje ken ik niet, de volgende keer toch maar eens opzoek gaan.
    Dankjewel voor het delen.

    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Like this old beautyful towns with an history. (...but unfortunatly many towns with not so nice history often)

    Have a nice day!

    BeantwoordenVerwijderen